TRE DAGAR KVAR. ÄR DOGMATISM ANSVARSFULL POLITIK?

Bilden heter demokratins dräpare. Och skapad av margareth osju

Det är inte bara att tystande som får människor att undvika delaktighet i vår demokrati. Dogmatism dödar även det politiska samtalet. Och dogmatism har vi faktiskt fått bevittna ang FRA lagen. Eller lider våra politiker av identitetsstress? Jag anser att det här är farligt och att det utgör ett hot mot vårt lands demokratiska identitet.

Vi har den senaste tiden bevittnat hur några politiker faktiskt har fastnat i slutna kognitiva system. De hanterar FRA frågan på ett fastlåst sätt. Det verkar som om det inom den inre kärnan hos vår politiska högsta ledning finns en psykogrupp som ägnar sig åt kotteri.

I ett av mina första inlägg så hade jag ett antal frågor till våra politiker i regering/riksdag. Två av dem löd. Vad gör Ni som ledare när den kritiska massan anar att den skall uppstå för förändra tillstånd? Hur gör ni då balansen mellan ordning och oordning rubbas? Vi har sett en del svar på det nu.

Jag förstår att det inte är lätt att vara politiker. Men våra folkvalda oavsett politisk terräng kräver att jag som medborgare ska vara ansvarsfull och inte fastna i ett bidragsberoende. Då måste jag påminna om att de folkvalda själva är bidragsberoende. De får sin lön från människor som har arbete. Trotjänare inom sina yrkesgebit som betalar skatt utan att klaga. Många av dem oerhört kompetenta och professionella och med djupa insikter.

Att ge Fra-lagen 14 dagar för granskning är det en ansvarsfull politik. I morse läste jag även Alliansens inlägg om att det nu inte kommer att läggas ner några förband. Jag drog en lättnadens suck. Men jag ser även ett problem med detta utspel. Det är en flykt från FRA frågan. Människor agerar så i psykoprocesser. De börjar tala om andra saker för att ge sig själva ett alibi och tvingas bort från sin ångest, otrygghet eller osäkerhet.

Är det ansvarsfullt att låta människor på sina regementen gå i ovisshet? Att många nu inom det militära känner att tvingas lämna uppdrag som officerare som jag läste om härom dagen.

Hoppas svenskarna har vaknat och sett en större problematik samband med FRA lagen. Den är bara symptom på ett stort problem, nämligen att vi lever inte i en representativ demokrati. Vi lever i en plutokrati eller kommer att få leva i en Orwokrati i framtiden. Hittade på Orwokrati just nu.

SÄPO och FRA och andra ansvarsfulla agenter från de övriga underrättelseenheterna borde hjälpa Svenska folket att få bort säkerhetsrisker som sitter i riksdag och regering istället för att jaga oskyldiga Somalier.

Idag tredagar innan så skriver Mary från mina Moderata Karameller att lagen ska utgå från de mänskliga rättigheterna FRA-lagen i sak är en dålig sak.

”Den har fabrikationsfel. Det räcker inte att slarvigt försöka lappa till den för att låtsas att det är bra”

Väl rutet Mary läs hela inlägget det är mycket bra.

I morgon är det Mark Klamberg det får ni inte missa 

Läs Svd All denna övervakning

Inga militära förband läggs ner

Marie A’s blogginlägg där hon skriver För en gångs skull kan riksdagens ledamöter få en verklig anledning att KU-anmäla regeringen.

Kommentera

