PERSONLIG INTEGRITET FÖR PSYKISKT SJUKA? NJA!

Tar det aldrig slut med intrången i den personliga integriteten. Läste en artikel som försvann den 11 sep då vi/jag hade annat för oss.

Nu ges polisen ökade möjligheter att söka i register om psykisk sjukdom. Det här lagförslaget har legat en tid. Men nu verkar det bli verklighet.Poliser vill gärna ha lite blod från PKU registret också så att de kan kartlägga ev illvillighet ytterligare. ”Den svenska polisen utför varje år tiotusentals uppdrag åt andra myndigheter, så kallad handräckning.

Ett av de vanligaste uppdragen handlar om att en polispatrull ska hämta en person på beställning av psykiatrin, till exempel för att en vårdbedömning ska göras enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård”

Jag förstår andemeningen att polisen inte vill ha ett liknande scenario som då dödsskjutningen av en polis i tjänst ägde rum vid ett ingripande /hämtning av en människa som hatar rättsväsendet.

Men om människor som lider av psykisk instabilitet och paranoia och inte kan känna sig trygga då de går till sin behandlande läkare. Då kan ett sådant förslag spä på vanföreställningarna mot farbror blå. Vet aggressiva med mörkare impulser att polisen kan få tag på information om deras psykiska status så uppstår ett problem av ett annat slag. Nämligen att det kommer att generera att många undviker kontakt med psykiatrin överhuvudtaget.

Vi vet att det finns ohederliga människor i samhället. Då finns det även ohederliga poliser som kan komma att göra slagningar i alla fall. Även om Lars Sjögren nu försäkrar att att det är i goda syften som registerslagningar ska ske. Det här är ett lömskt förslag. Och jag är väldigt kluven

Av egen erfarenhet så vet jag att det finns triggerglada poliser som kan tänka sig att bryta mot många regler i reglementet. De är inte många men det finns. Tro mig. Se bara på mordet på Anna Lindh då det förekom att en del inom polisen begick dataintrång. Det bör alltså göras riskbedömningar på de poliser som ska utföra dessa ingripanden också då.

Vi som medborgare får inte vara så naiva att vi tror alla kustodiella insatser bidrar till ett godare samhälle. Självklart uppmuntrar jag att polisen ska få bättre kunskap om de mest paranoida schizofrena och andra tillstånd som kan utsätta dem för fara. Men jag tycker intrången börjar skena betänkligt.

Läs hela artikeln i SVD. Polis får söka personuppgifter

5 Responses to PERSONLIG INTEGRITET FÖR PSYKISKT SJUKA? NJA!

  1. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Tindra-Anette – Osökt kommer frågan upp vem/vilka som är sjukast i wårt samhälle i dags dato ?

    Själv fick en mig en rejäl ”känga” igår – som gjorde att den frågan blev högaktuell, verkligen… Mer om det i sak på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/07/it-smog-stress/#comment-202

    Ha det… 🙂 /önskar tankefrihets-vännen Josef

  2. Margareth Osju skriver:

    Josef Boberg har onekligen en poäng där..:)

  3. Ja det har jag också funderat på. Som vanligt ska de psykiskt sjuka vara någon form av räddningsplanka då man vill visa handlingskraft.

    Det gör mig så ont. De som knappast har någon röst i samhället ska alltid göras till syndabockar och alibin. Tänker givetvis på min mamma och alla andra med diagnoser . Det blir lite annorlunda då man levt med det så nära och vet vad det handlar om. Som ni vet så skrev jag ju om det här med compulsive obssession hos makthavare och det kanske är någon form av groupthink som smittar av sig.

    Ha det du bra Josef och var rädd om dig.

  4. Olofb skriver:

    Tindra; intressant inlägg. Påminner mig om ”First they came for the X, then they came for Y, etc.” fram till ”Then they came for you”.

    Jag gillar inte den konflikträdsla/beröringsskräck som dagens politik ger intryck av. Det ska in övervakningskameror på skoltoaletter för att lärare/rektor vill ha bekvämt avståndstagande till ”buset” istället för att sköta sitt jobb.

    Effektivitet. Ansvarstagande. Skyldig tills motsatsen bevisats. Fluff och härskarteknik – gudsfruktan användes på medeltiden, terrorskräck, epidemier och jordens undergång idag.

    Jag väljer att vara för diskussion, för öppenhet, för tolerans! Och för tankefrihet.

Kommentera

