HYPERDEMOKRATI EN FORM AV DIREKT DEMOKRATI! GÖR OM GÖR RÄTT

 https://i2.wp.com/www.tindra66.sprayblog.se/upload/dilletant_pattmaja2.jpg

Igår så blev jag bekant med begreppet Hyperdemokrati på newsmills site. Jag blev upprymd då jag läste artikeln. Eftersom jag vurmar för en större direkt demokratisk möjlighet till påverkan.

Jag har väntat i nästan 30 år på att vi ska få något som påminner om de tankar jag hade i min ungdom. PFDD Partiet för Direkt Demokrati, så hette partiet jag var med och startade upp på dåvarande högskolan i Karlstad.

Vårt parti tyckte att studenterna tog för lite ansvar för sin studiesituation. Och så var det där med kårobligatoriet och studenternas andra livsvillkor i samhället. Känner ni igen frågorna. Jag också. Förändring tar tid. Ibland en oerhörd tid. Och i vårt samhälle har vi bråttom.

Att utöva och vara delaktig i politik innebär en belastning mellan politik-produkten och den politiska marknadsplatsen, dvs. de institutioner där politiken ska formas och utövas. Den representativa demokratins design och strukturer och form bromsar oss som har dåligt tålamod

Det är därför det kanske blir de ideologiska konflikter som beskrivs i SVD: s artikel idag. Där vi erbjuds en lektion i nätpolitik.

Häromdagen skrev jag om plutokrati. De mäktiga och rikas välde. Har vi det i Sverige? Jag vet inte. Men det känns som om vi är farligt nära. Och det är även mot denna bakgrund som jag tycker det är så spännande med nät-engagemanget i FRA frågan.

Vad vi behöver nu är politiska visioner som bidrar att plocka fram de som är bäst lämpade för att driva denna utveckling framåt. Folkvalda Som bidrar till att genuint utveckla de demokratiska processerna. Och jag tror inte det tar så lång tid för att nå dit heller. Vad vårt samhälle behöver är en autentisk representativ demokrati .

Mellan de bägge ytterligheterna anarki och polisstat gäller det att hitta en gyllene medelväg, förklarar exempelvis övervakningskritikern Pär Ström på sin sajt stoppa-storebror.se.” källa svds artikel En lektion i närpolitik

Är hyperdemokratin/nät-demokratin lösningen. Ja det hoppas jag för jag vill vara med om att se fler partier för direkt demokratiska idéer uppstå glokalt. Tänk om!

En kommentar till HYPERDEMOKRATI EN FORM AV DIREKT DEMOKRATI! GÖR OM GÖR RÄTT

  1. Uno Nilsson skriver:

    Lagar mat till en liten Fru i stället. Men tänker på er allihop. upp till något slags kamp! Uno

Kommentera

