TV POPULISM ANG SKAM OCH SKULD Aporopå EFTER 10 Med MALOU VON SIVERS

dunge vid Fryxellska skolan i Sunne. En plats jag har mycket svårt att besöka.
PS. OBS Det här inlägget handlar delvis om självmord och självmordsförsök. Så känsliga läsare med besvärliga tankar ska avhålla sig från att läsa inlägget. Om ni mår så dåligt ring till 112 eller psykakuten på er ort. Eller ring jourhavande präst, eller BRIS. De kan säkert slussa er vidare till ngn röst/medmänniska som kan lindra er smärta temporärt DS.

Efter tio med Malou von Sivers är ett program jag försöker undvika. Medan jag irrade runt och försökte komma igång i morse så kunde jag inte låta bli att hörsamma dagens ämne

Skam och skuld eller ångest. Visst det hjälper säkert en del kanske många att få sitta och lyssna på en nu nykter sprit och tablettmissbrukare och andra kändisar som haft svårigheter i sitt liv.

Men som vanlig människa har jag svårt att relatera till dem. Och det låter som de som återvänder från denna ”sjukdom” ”problematik” aldrig ”tar” ett återfall eller hamnar i depressionsträsket igen. Alkoholismen är annorlunda. Det vet jag eftersom jag har en morbror som är starkt involverad i Tolvstegsprogrammet och Anonyma narkomaner och A. A och startade upp verksamheten här i orten.

Jag har i mitt tidigare liv varit en självmordsnära patient. Det började när jag var 25 i samband med en abort. Och fortsatte under många år framöver. Otaliga magpumpningar, piller. Och det sedvanliga. Att det blir nog bättre ska du se. Det ordnar sig nog när du fått lite distans. Du som ser så bra ut och har jobb och allt.

Inte precis vad jag ville höra från den empatiska psykpersonalen. Jag var med om ett antal stöjande samtal där den supportande terapeuten satt och kollade sin armbandsklocka eller klockan bakom mig. Flackade med blicken och skruvade på sig.

Till slut frågade jag om det var lika bra att vi avslutade och att jag drog. Eftersom hon verkade ha bråttom därifrån. Då hittade jag en annan strategi i samtalen. Talade om alldagligheter som aldrig berörde vad jag egentligen kände. Hon mådde ju uppenbart dåligt av vad jag berättade.

En del själ(v)medicinerar. En del shoppar till de är bankrutt. Vissa skiter i hyror och att städa. Vi ger upp. Och så svälter vi oss. Eller äter tills vi vi är bankrutt . Det finns alla inslag. Jag skar mig. Shoppade upp hyror. Självmedicinerade för att orka arbeta. För jag hade beställt en enkelbiljett på en evighetslång semester. Dit kronofogden inte kunde nå mig, förrän han kom dit han också.

Enkelt ja. Fegt  ja.  Jag och många med mig lever med skamkänslan, skulden, ångesten varje dag. Ochi resten av våra liv. Vi är många som lever med förnedringen att inte kunna försörja oss. Att behöva tigga pengar hos socialen. Att vi på något vis blir lika illa behandlade som brottslingar som begått grova kriminella handlingar vilket innebär att vi inte är välkomna i arbetsgemenskapen.

Exkluderade av en del moralonanister på personalavdelningar som upptäcker våra skulder hos kronofogden. Betänk nu att det här handlar inte om bedrägeri eller kriminalitet utan att en människa har gett upp sin mening med tillvaron.

Nej, vi gjorde inte rätt för oss när vi medvetet försummade att betala våra räkningar. En del blev vräkta. Många av oss hade nämligen investerat i en enkelbiljett till sankte Per.

En en del brottslingar med avtjänat straff är faktiskt välkommna in i arbetsgemenskapen. Och många ggr tack vara en bra fungerande utslussning via kriminalvården.  De f.d kriminella har även de skulder hos kronokalle. Jag får det inte att gå ihop riktigt.

Tyvärr Malou. Det blir det lite av sensations-tv att så ofta behöva bevittna A eller B samt C kändisar som knarkat, supit, krälat i depression. Men de flesta av dessa har haft ett skyddsnät . Dels via kollegor och ett arbete. Ett stödjande kontaktnät som kunnat fånga upp dem då de varit i skam och skuldträskets botten.

Eller så har de haft begåvningen att ta sig i kragen och att de har människor som tror på dem. Eller så snyftar de ut efter en bantningskur i Hänt i Veckan. Eller i annan press om sina skulder. Då samlar kollegorna in pengar in till deras monetära överträdelser, så de kan börja om.

Vi andra får leva med skammen, skulden, ångern och den ekonomiska förnedringen återstoden av våra liv. Vi är inte välkommna in på arbetsmarknaden . Utanförskap kallar visst Alliansen fenomenet och de verkar vilja bibehålla karantänen i det här området.

Jag är så oändligt trött på kvällstidningsvältrade om självmordsförsök självskadebeteenden depressioner när det tramsas igenom ämnet lite glättigt för att få sina 15 minuter av fame.

För oss/dem som blivit magpumpade och varit en självmordsnära patient. Vi som blivit räddade ett antal ggr vet att det är en mycket oangenäm upplevelse.

Dels att ta beslutet att inte vilja leva. för att sedan förlika sig med skammen över vad man kunde ställt till med för sina anhöriga och deras sorg och maktlöshet av att inte räcka till. Sedan finns det ett antal blindbockar också som vänder andra kinden till och de är ännu hemskare för de vet att ngt är galet med de gör inget.

Förmiddags TV ska användas till bättre ändamål. Och då ska programledaren vara påläst och inte älska sin egen röst..

Kommentera

