TRAFIKINFORMATION ang FP’s PETNING AV CAMILLA LINDBERG

Aldrig får jag vara riktgt glad. En av mina nyblivna politiska förebilder blir utfrusen. Camilla Lindberg, hon som vågade och tryckte på Nej knappen i FRA frågan. Kvinnan som står för vad hon tror på trots att det kan fresta på.

Å in kommer Johan ”rattfyllan” Pehrson i Justitieutskottet. Ja det får du tåla Johan Pehrson. Nu är jag inte snäll. Jag vet, och jag förstår att alla ska få en chans att komma tillbaka efter sina dumheter. Vi är människor och vi kan begå fel. Jag har syndat många ggr i mitt liv. Men jag har aldrig kört rattfull i alla fall.

Men Folkpartiet och dess strategiledare, eller ska vi döpa om det till trafikledningscentralen. Det då flertalet fra-lags förespråkare talar om trafikstråk. Och igår på KGB svt i debatten med K-G Bergström  så talade ju Statsministern Fredrik Reinfeldt om trafikregler.

De folkpartistiska-spel-ledarna fattar tydligen inte att Camilla Lindberg sitter på ett personligt mandat.  Vid valet 2010 så hoppas jag att de unga som nu gillat Camilla i Fra-debatten att kampanja och se till så att Johan Pehrson kommer strykas från rikdagslistan. För Johan Pehrson är ingen sann liberal. Utan batongliberalen tilllika 1.piskare. Han borde istället satsa på en karriär inom Moderaterna eller ngt annat parti med ännu rigidare strukturer än vad han har själv  *muttrar*

Folkpartiet har dalande opinionssiffror och det lär inte bli bättre nu med denna rokad i toppen.

När Ullenhag och gänget kommer att bli intervjuade i frågan så kommer vi att bli serverade nonsensargument, typ –att det är naturligt för ett parti att byta positioner i spelsysemet. Men dressörer ni är genomskådade!


-alla stavfel och syftningsfel är mina egna och beror på att jag är arg. Arg som ett bi.

Läs mer synpunkter ang det otaktiska förfarandet.

Mina Moderata Karameller Men Folkpartiet då!

HAX Henrik Alexandersson men han tänker desto mer och det jag också tänker ska nog inte sättas på pränt. Helt riktigt!

Lars Erik Camilla Lindberg straffas För sitt motstånd:

Scaber_Nestor Folkpartiet hämnas FRA kritikerna

SVT Opinion WordPress FRA kritiker Petas

Folkpartiet petar FRA-motståndare Nyheter24 tipsar:

Andra Bloggar om Folkpartiet
partipiskor

13 Responses to TRAFIKINFORMATION ang FP’s PETNING AV CAMILLA LINDBERG

  1. Jens O skriver:

    Helt klart värt att spinna vidare på Johan ”rattfyllot” Pehrson, den nya nicke dockan till Björklund.

  2. ja de drillar väl ikapp över en öl efter avslutad batongvals…

  3. farmorgun skriver:

    Varifrån har du fått att han varit rattfull? Jag har kollat och funnit följande:
    Folkpartiets rättspolitiska talesman stoppades i början av september 2006 av polisen när han körde mot rött ljus. Han accepterade ett bötesföreläggande på 1 200 kronor direkt. Länsstyrelsen i Örebro har beslutat dra in Pehrsons körkort i två månader. Denna upplysning fann jag på Advokatsamfundets sajt.

  4. […] med FRA-lagen. Det är tänkt att hon skall ersättas i justitieutskottet, av ingen mindre än Johan “rattfyllot” Pehrson. Det blir grant i justitieutskottet, med den typen av betrodda […]

  5. Hej Farmor Gun det är inte så allvarligt utan jag anspelar på trafikregler och att Johan Pehrsson la en motion angående strängare straff för rattonyktra. Han följer ju inte trafikregler själv som du mycket riktigt påpekar..

    Straffpåföljden för rattfylleri- och drogfylleribrott måste skärpas. Den som sätter sig i en bil berusad är så nära uppsåt till mord man kan komma. Därför ska en person som kör rattfull kunna dömas till dråp.

    Det säger Johan Pehrson (fp), ordförande i justitieutskottet, med anledning av de tre män som denna vecka i Västerbotten dömts för att rattfulla eller drogpåverkade ha kört ihjäl människor.

  6. larserick skriver:

    Förstår o delar till fullo (!) upprördheten. Men Batong-Johan vill sätta rattfyllon i fängelse, har inte åkt dit för rattfylla.
    Johan med batongen är ett vällovligt byte för oss alla som kämpar för integritet och rättssäkerhet. Därför är det nog bra om vi behärskar oss så att han i sina egna kretsar inte får ngn slags martyrstatus (han, av alla!) pga av alltför mycket otidigheter från ”dräggen på internet”.

    Vi kan ju gotta oss åt att troligen så var inte hans flyttning till Justitie tänkt som en befordran utan som en petning.
    Det tragiska är ju att han kan göra massor skada i viktiga frågor just i justitieutskottet. Han har ju ingen bra record i de frågorna, han och Thomas Bodström har ju tävlat om att vara inhumana och ytterst slarviga med rättsäkerheten.

  7. Hej Lars Erik och ni andra. Bra kommentarer och tack för era förtydliganden.

    Det är precis sådana resonemang jag vill ha då jag skruvar till mitt inlägg. Jag ber att ni observerar min skrivning ”alla stavfel och syftningsfel är mina egna för att jag är arg”.

    Där angav jag att jag var medveten om det jag gjorde. Att han inte har varit ”rattfull” men att jag kände till att han lagt en motion om rattfylla!

    Jag vrider medvetet till mina inlägg ibland, kanske för det mesta?. Just för att jag anser att jag som kritiker måste kunna få bli ilsken då jag anser att han som folkvald samt jurist borde veta bättre. Du har rätt i att Johan Pehrson har inte någon bra ”track record” men jag är inte så övertygad om att det var en petning av honom.

    Det finns inom trafiksäkerhet ett begrepp som heter ”roadtalk” och ska vi ha en ”frame” en retorisk ”ram” om ”trafikregler” och trafikstråk och ev. böjande ev. tänjande av dessa. Då ska våra folkvalda vara pedagogiska förebilder och visa oss när det är lämpligt att kunna omtolka föreskriften/reglemente/lagar. De ska även kunna backa och säga: Nej det där gjorde jag / vi inte så bra

    Johan Pehrson vurmar för hårdare tag mot ratt och drogfylla. Samt hyllar hårdare tag mot kriminalitet i övrigt, och det är befogat för det mesta. Men han kan även visa lite ödmjukhet emellanåt. Det tycker jag. Jag skrev för 10 maj, 2007 ett inlägg som heter ”Johan Pehrsons moraliserande över knarkare är sorgsamt på min AB blogg”. som renderade en kommentar från en polis. Den repliken är jag är stolt över att ha fått. Här kan ni kan kolla inlägget om ni vill klicka på det blå,

    Johan Pehrson kunde själv ha medverkat till en olycka med dödlig utgång då han medvetet/omedvetet körde mot rött och som jurist bör han då förstå bättre.

    Jag går mot röd gubbe ibland. Och hade jag haft körkort hade jag säkert kört mot rött någon gång. Och det står i inlägget att jag felat många gånger. Som politiker eller makthavare så ska de faktiskt officiellt skämmas då de gång efter annan har egna regler som inte gäller för andra.

    Jag tittade på tv4’as debatt program igår och Marcus Birro sa något i denna stil, och jag är helt enig med honom.

    Jag är inte stolt över alla de misstag jag gjort i mitt liv, men jag blir generad då politiker och andra inne i maktens centra som ”nästan” alltid har ett ”von oben perspektiv” och har svårt att erkänna sina tillkortakommanden.

    Läs Lars Eriks Postning Camilla Och Johan Får dubbelsparken.

  8. larserick skriver:

    OK, det är bra.
    Låt oss tillåta oss upprördhet, men samtidigt vara taktiska. Vilket sannerligen inte är lätt…. puh.

    Och låt oss arbeta för ett samhälle där ledande politiker slutar med att se oss von oben och trampa på oss.
    Moral i politiken behövs, men bevare oss för dubbelmoral.

    Alla är vi människor med mänskliga fel o brister. Men nog blir samhället bättre, tror jag, om vi inser detta samtidigt som vi försöker resonera och steg för steg förbättra i st f försämra demokratin.

    … och vad jag (och fler med mig gissar jag) längtar efter den dag så en ledande politiker erkänner att han/hon gjort fel. Ber om ursäkt, och ändrar sig.
    DEN politikern skulle få ökat förtroende.

  9. Hej Lars Erik

    Ja vi har ju möjligheten att kunna vara upprörda offentligt och inte i slutna rum som vissa gör då de faktiskt ”förtrycker” eller ”mobbar någon med en avvikande åsikt. Jag tänker på Karl Sigfrid och Camilla, Birgitta O. Och säkerligen har Annie J och Fredrik Federly har blivit subtilt hånade för att de inte lyder ”the masters voice” i vår FRA-debatt.

    Jag är helt enig att den autentiskt ”ärlige” politikern skulle få mer tillitsbaserat förtroende. Idag känns det som om vi egentligen inte har något val.

    Jag är absolut inte för att politiker ska vara fläckfria och ha en snövit bakgrund. Men de ska rakryggat erkänna sin historia. Och gör de fel på vägen så kan de väl tala om det folket är väldigt förlåtande. Vi har ju Toblerone affären, Marjasin, Rosengren m. M. Och många andra folkvalda som överträder moraliska gränser som knappast accepteras i det övriga samhället.

    På något sätt har människor som haft det lite svårare gjorts till ”nyttiga idioter” för att ”någon” annan ska kunna meriteras och nå framgång. Politiker eller övrig auktoritet besitter ofta en sorts påstående eller teoretisk kunskap om saker och ting och dess inbördes förhållanden om orsak och verkan. Jag vill ha in lite mer förtrogenhetskunskap i det politiska offentliga vardagsrummet. Såväl kommunalt eller i riksdagshuset.

    Axen-olin går ju ut offentligt och hon har erfarenhet av både piller och alkohol. Tyvärr är det fortfarande så att återger en ”vanlig” människa dessa saker på en arbetsplats, då ser man genast en flackande blick och missmod.

    Det appropå att klistra på ngn annan sitt värderande utan att lyssna med bägge öronen. Eller läsa (tillgodogöra sig) det finstilta( det implicita budskapet) mellan raderna. Och har de som människa otur, så iscensatte ett syndabocks beteende mot den som vågar vara öppen och ärlig om upplevda negativa erfarenheter. Lärdomar som kan vändas till ngt positivt. För det ska väl inte vara så att endast de som lever i offentligheten ska betraktas och hyllas eller dyrkas utifrån detta faktum.

  10. larserick skriver:

    Som du säger, så vill vi ha öppenhet om misstag (speciellt politiska då ! Privata snedsteg kan vi slippa höra om, tycker jag).
    Och ingen människa är fläckfri. Men det är klart, öppenhet och ärlighet kan utnyttjas också när kampen om makten tillåter alla medel. När sakfrågorna så lätt kommer bort.

    Sen ligger det väl en del i det du säger vad öppenhet kan leda till även för s.k. vanligt folk. Tyvärr.

  11. -har man varit öppen och uppriktig så finns ju inget att utnyttja. Då får människor själva ta ställning om de vill ha denne person i sin närhet eller välja in den människan till en förtroendepost. Det är ju hur den människan tänker och lever i nuet som räknas.

    Även om det förgågna kanske anger framtiden men bara kanske. Det kan ju vara så att peronen faktiskt har gjort ett enormt lärande på vägen som andra kan lära sig av.

    Nej ”privata snedsteg”
    har inget med det offentliga politiska att göra om det inte uppstår ngn sorts ”rövarmentalitet”

    Nu drar jag från bloggeriet ett par dagar vi hörs!
    ha det gott 😀

  12. Aura skriver:

    Justitieminister Beatrice Ask välkomnar nu längre och hårdare straff för kriminella.Med tanke på hur mycket skit som grävts fram om de styrandes egna liv och leverne,använder hon kanske det som schablon.För några kunskaper om hur ett fungerande rättssamhälle skall se ut,har jag inte sett några bevis för att hon har.Jag har bestämt mig för vad jag skall bli i mitt nästa liv:SVENSK POLITIKER,då får jag tryggad ekonomi hela mitt liv,och det bästa av allt,jag blir helt befriad från ansvar.

Kommentera

