FRA-SHOPEN ”KÖP BYT OCH SÄLJ” SAMT ANNAT SNASK.

Vilket perspektiv ska vi ha Fra?

Vilket perspektiv ska vi ha Fra?

Lite stavfelsrättning idkad 2008 10 21

Fick mig till livs signalspaningsdokumentet från R&D ang Signalspaningslagen. Jag läste bra reflektioner hos Hanna Wagenius Och det tack vare Jens O’s blogg. Jag kan inte hjälpa det, men det känns som om våra folkvalda använder oss medborgare som försökskaniner i ett samarbetsexpriment.

Jag reagerar på begrepp som ”grundinventering,” och  ”projekten”

Grundinventeringen innebär kanske, tillgång till rådata via öppna eller slutna källor eller?  En skrivning som lyder ”innebär att alla ”projekt” blir tillståndspliktiga sid 22″.

Nu har tjänstemännen vid stadsrådsberedningen alltså ramat in (en frame) ”objekt” till ”projekt” och det antyder att fiskandet/trålandet i trafikstråken sker i större form än vad ”några”  vill medge. Den karamellen ska jag snaska på länge och omsorgsfullt.  Och jag anar att det kan ha något att göra med underättelse och jakt i Jointness och Partnerskap. Det är väl det där avtalet med Deparment of Defence Defense som spökar. Kanhända, måhända!

Hanna reflekterar ang underrättelsedomstolen och ställer den relevanta frågan hur den skulle kunna bli självständig.

[3. Hos Hanna ] ”Specialdomstolen” i fråga kan komma att utgöras av en ny domstol, kallad ”Underrättelsedomstolen”. Hur den ska göras oberoende av regeringen och FRA framgår inte

Det kommer självklart att bero på dess sammansättning. Och en variant skulle kunna vara

1. Tre hovrättsdomare.
2. Två allmänpraktiserande ”jurister” ex professor eller docent för vardagsanknytningens skull. Deras inriktning Teknisk juridik ex från post och telestyrelsen samt folkrättsligt kunnig.
3. En observatör från respektive parti för insynens skull. Transparensen ni vet. Och gärna några som då uttalat kritik mot lagen.

Och vi kommer säkerligen att få höra en del argument -som att nu har FRA ihop med SÄPO och vårt samarbete med ”USA’s irakstyrkor” bidragit till att al-Qaidas ledare no 2 kunde elimineras. Dvs. FRA ihop med sina partners har strålande köp,  byt och sälj dagar.

Jag har skummat artiklarna i SVD och DN samt överhört uttalandet av den öppna ”doldisen” från Säkerhetspolisen, SÄPO.

Det jag inte uppsnappade i den allmänna rapporteringen är om ”förgörandet” av den terrormisstänkte Irakiern genererar en förstärkt hotbild för vår trupp utomlands i regioner som Afghanistan etc. Möjligen, troligtvis är det så.

uppdaterat: 2008 10 21  Enda tidningen som jag kan se just nu som konstaterar att sverige inte har trupp i irak är The Local. Men det finns andra svenskar på plats. Typ, svenska poliser som ska observera de svenskutbildade Irakiska poliser som tränats i jordanien eller att svensk polis kontrollerar trafficing eller människosmuggling från Irak.

Var han så högt uppsatt som det hävdas i underrättelsen behöver jag sannerligen inte ha IQ fiskmås för att förstå så är fallet. Carl Bildt ihop med regeringen kommer därför att kunna hävda  att ”signalspaningslagen” måste denna komma på plats så fort så möjligt och i nuvarande skick. Punkt.

Nej. Jag stöder inte terrorism. Absolutely not! Ifall någon nu tror det. Men jag vill ha fakta och i synnerhet efter Egyptierna, CIA  SÄPO samt deras renditionfadäs.
Vi hörs men jag vet ej när,  Ha det bra!
4 kommentarer till FRA-SHOPEN ”KÖP BYT OCH SÄLJ” SAMT ANNAT SNASK.

  1. Martin skriver:

    Frågan är om FRA har varit inblandad överhuvudtaget i ”irak-svensken”, SÄPO verkar inte ha haft speciellt mycket med det. Speciellt då man läser citatet på deras nyhetssida:
    ”Den misstänkta roll som mannen haft inom al-Qaida i Irak har inte bedömts utgöra ett hot mot Sverige eller svenska intressen.”

    Men att det från regeringshåll kommer användas som bevis för behovet av FRA-lagen känns ganska realistiskt.

    Jag är också ganska nyfiken på hur Underättelsedomstolen är tänkt att se ut… Men jag tror inte några som är kända kritiker till FRA-lagen kommer få vara med och leka.

    /Martin

  2. Uno Nilsson skriver:

    Kolla min blogg om nya skitlagen. Dom ger sig inte, inför superkoll på oss människor bakvägen. bra jobbat igen! Uno

  3. @martin och uno, tack snälla för uppdatering och kommentar var tvungen att ta ett break och vila min lilla hjärna.

    Ang FRA så kommer de nog att kunna dra nytta av ”händelsen” på ett eller annat sätt. Och de lyssnar säker på ”chatter” som rör det inträffade. Samt att de kanske lyssnar in på ”Projekt/Objekt” som inte de andra i ”samarnbetsnätet” vill eller kan lyssna in på.

    Jag är mer nyfiken på varför U.S valde att gå ut offentligt med det hela, kanske det är sådant som det ska vara tyst om en liten stund då vi har trupp i ett talibanområde där svenskar faktiskt har etablerat goda kontakter. Nu går våra män och kvinnor på Camp Victoria med en Natostjärna på armen vilket kan föranleda viss misstro från illvilliga illasinnade. Men jag hoppas US och informationen var väl avvägd och att de vet vad de gör..

    din synpunkt ang det citerade gör väl att det var OK att då låta det land som kanske var ”target” för ett dåd ingripa. Så långt allt OK. Det ingår väl i partnerskapsprojektet så att säga..

    Det har varit intressant att läsa kvällstidningen Expressen efter att vi fick infon. Jag uppfattade det som att att vi medborgare inte skulle tro att det finns terrorister på .

    Men jisses då. Jag var i alla fall med om än ung lite flicka då Anna Greta Lejon skulle kidnappas i ”operation Leo” samt ambassaddramat på tyska ambassaden 1974. Kommando Holger Meins. och annat med terroranknytning.

    Jag har i alla fall inte inbillat mig att vi skulle vara undandtagna eller förskonade från dylika händelser inte ens i framtiden Vad jag däremot finner intressant är att journalister generaliserar så grovt och underskattar sina läsare så och varför gjorde inte tidningarna en recap på vad sverige faktiskt har varit med om i upplysande syfte. Nu var jag inte hemma i Sverige i helgen så jag vet inte om Nyhetsprogram tagit upp detta. Men antagligen inte.

    Här kan ni se play om Ambassaddramat

    Underrättelsedomstolen

    Underrättelsedomstolen den måste alltså utses av riksdagen och inte regeringen och får inte kritiker vara med att leka i transparensen s och accountabilityns namn. Så kan våra folkvalda aldrig hävda att de´följer de principer som gäller för ”best practice” i underrättelselagstiftning.

    T.o.m USA har bättre och strängare principer i detta område trots att de förmodligen även är arkitekter till det vi nu ser hända.

  4. […] kommer från Tindra-Anette (FRA-SHOPEN “KÖP BYT OCH SÄLJ” SAMT ANNAT SNASK.) Kom att tänka på den här bilden, […]

Kommentera

