VATTEN VATTEN BARA VANLIGT VATTEN och LITE SOL!

Jodå det finns bra och roliga nyheter också.  Jag hittade en, och det är att nu kan man idka vattenrening med hjälp av solenergi och uv-ljus.

Och eftersom energivänlig vattenrening är något jag vurmar för. Så var det med stor förtjusning jag läste Ny Tekniks lilla blänkare ”Vattenrening med sol prisas” Härligt nu finns det hopp för de länder som inte är lika lyckligt lottade som oss vad gäller sötvattenförsörjning och hygien.   Och tydligen kan grön gubbe och s.k trafikregler användas vad gäller miljöteknik också.  ”Roadtalk” är bra till mycket.

Grattis Petra Wadström, Hurrarop till dig.

Det smutsiga vattnet hälls i en två delad plastbehållare som viks upp mot solen som en bok och där ena sidan är genomskinlig. I ett första steg filtreras vattnet för att få bort partiklar. Efter tre till fem timmar i solen har tio liter vatten renast med solens hjälp. Mikroorganismer i vattnen, som till exempel kan orsaka diarré, dödas med hjälp av uv-ljus.

För att få en bättre effekt av uv-ljuset har Petra Wadström uppfunnit ett sätt att först värma upp vattnet till 55 grader och sedan cirkulera det i dunken så att mikroorganismerna blir mer exponerade för uv-ljuset. När vattent är rent lyser en grön gubbe.


Robert Broberg – Vatten tillägnas alla dem som håller på med energivänlig vattenrening

4 Responses to VATTEN VATTEN BARA VANLIGT VATTEN och LITE SOL!

  1. Jens O skriver:

    Robban Broberg står sig en. Kommer fortfarande ihåg hans barnprogram, från det jag var liten.

  2. Ja visst håller hans barnprogram hög klass. jag gillar hans underfundiga lek med orden så klart.. värre var det med vilse i pannkakan och storpotäten.. då blev det lite läskigt..

    Vi hörs imorgon då ska jag ta itu med bloggandet igen.. är skönt att ta en paus då och då så man inte blir fixerad..

    A.

  3. Helena Palena skriver:

    Tänk vad naturen kan! Sol och vatten – vi klarar oss inte det. Sol och vatten är det bästa, finaste och naturligaste som finns! Sol och vatten räddar oss från människan som bara grisar ner på jordens yta.

  4. Tack för den kommentaren Helena.

    Jag vi är riktiga små grisar i mångt och mycket. har tagit en välbehövlig paus men nu är jag tillbaka. Just nu skulle jag vilja se mer sol.

    Intressant har varit att kolla Tv den senaste veckan. Och det har handlat mycket om vatten i SVTs tablå. Igår var det två intressanta program bl.a. Kobra som hade en annorlunda vinkel ang det här med vatten. Här kan ni se programet ”Det blå guldet” klicka

    Jag blir lika glad varje gång vattenfrågan tas upp och nu hoppas jag mycket på att vi kan få igång av-saltningsanläggningar till tredje världen och ta vara på rörelseenergin i våra hav. Att vi kan få igång metanolproduktion och metanolbilar. Björn Gillberg och värmlandsmetanol har ju ngt på gång i detta fält också. Här gillar jag vad Björn G gör även om jag inte alltid är överens med honom angående 3g Master etc..

    September 2008 Om drygt tre år kan Värmlandsmetanols världsunika fabrik i Hagfors stå klar.Bakom projektet står miljökämpen Björn Gillberg och totalt kostar anläggningen två miljarder kronor.

    – Med 60 såna här fabriker kan vi täcka hela Sveriges drivmedelsbehov, säger Gillberg

    Vatten vatten bara vanligt vatten! Inte så bara faktiskt. Och så lite skogssprit, det är det som kallas ”skogstjärnan” 😀

Kommentera

