SERE: EN HORRIBEL STUDIE I TORTYR

Bilden heter: Skuggan. Sunne Järnvägstn Januari 2010 foto Tindra66 inlagd 20100122
Kände att jag var tvungen att ta en lång paus från FRA-pratet och våra västliga problem en stund. Även om lagen ingår att bekämpa kriget mot terrorism så kan jag inte låta bli och ställa mig frågan vad vi/våra insiktsfulla makthavare håller på med. Och hur kommer denna upptrappning att sluta?

Mina tankar har vandrat fram och tillbaka och de har återkommit till en enda sak. Och det handlar om Tortyr. Om hur till synes normala människor medvetet kränker och utövar ”omild behandling” gentemot andra människor.

På engelska kan det kallas ”Moderate Pressure” som ”någon” har importerat från mossad. Och det finns framstående individer inom vår statsmakt som har anammat dessa till synes oskyldiga begrepp.

Det behöver väl inte tilläggas att jag tycker oerhört illa om den inramningen (framingen) ang. utövandet av fysiskt och psykiskt våld.

Jag har haft uppe Philip Zimbardos fängelseexperiment tidigare och som ett brev på posten visade kunskapskanalen förra veckan delar ur denna film. Professor Philip Zimbardo förklarade själv hur även han blev en del av ett systems destruktiva makt. Ingen går säker och det handlar om negativ påverkan i system eller strukturer.

Jag kommer nu att delge er ett dokument som heter SERE daterat 2002 och det är riktlinjerna för hur fångarna vid Guantanamo skulle behandlas. Jag hittade länken via min favoritsite National Security Archives NSA

Dokumentet är på sex sidor och ger rekommendationer på hur olika kränkande åtgärder ska utföras.

1. Shoulder slap.

2. Stomach slap.

3. Hooding.

4. Stripping. m.m.

Läs mer på siten Torturing Democray
Den här länken innehåller intressanta filmer. Väl bekomme!

Gå till amnesty .se

Bildt: Vi kommer att kritisera Etiopien

Attitudes to torture

Guantanamo interrogation draft picked by Slate.com as ”Hot Document”

Lucifer Effect Philip Zimbardo

KUBARK anno 1963 Även det en liten studie i Intervjuteknik

3 kommentarer till SERE: EN HORRIBEL STUDIE I TORTYR

  1. […] betraktelse från Tindra-Anette och Margrethe Osju, visar på vad som håller på att inträffa. SERE: EN HORRIBEL STUDIE I TORTYR. I artikeln har Tindra-Anette, även andra viktiga dokumet, så läs även […]

  2. opassande skriver:

    Jisses! Tack för infot, men jäklar i min låda — man mår illa för mindre.

  3. uppdaterad med min bild skuggan Sunne jvstn Januari 2010

Kommentera

