”KULTUR-TERRORISM” och ”KULTURSNOBBISM” och EN PIRATSKALLE

ROS I NOVEMBER

ROS I NOVEMBER

Jag smakar på begreppet ”Kulturterrorism” och det var Margareth Osju som gav mig en kommentar på Aftonbladet som föranledde en perspektivväxling.
Hon skrev så här på mitt inlägg ang läxförhöret ”så på ett sätt är vi som håller på med konst någon typ av ”kulturterrorister”….oxå…*S* Våra tillgångar fryses in på ett effektivt sätt”
Jag skulle vilja vrida till det och anse att Ipredivrarna är ”kultur-haverister” då de betraktar fildelare som en sorts ”kultur-terrorister” Lagförslagen anger det i sin utformning. Och det är det som ger dem alibit att idka en sorts politisk skallgång gentemot fildelare.
Uttrycket är hämtat från socialantropologin men behandlar då etnicitet. Och med den hetsjakt som pågår mot fildelare så tycker jag nog att det är befogat att använda begreppet även fildelnings-debatten
Självklart ska konstnärer och upphovsmän tjäna pengar på sina alster.  Men mycket vill ha mer och det blir lätt kväljande då man ser en dödskalle a la Damien Hirst för nästan 600 miljoner.
I bland hör vi talas om ”konst för alla”
Nej konst är inte till för alla. Inte inte för de oetablerade som inga pengar har. De kan knappt utöva sin konst för att de vet att produktionsmedlen ägs av någon annan antingen galleristen, agenten, eller ett gigantisktfilm eller skivbolag.
Så vilka är de egentliga Kulturterroristerna? Frågar jag mig själv inför debattprogrammet ikväll. Och Jag hoppas det inte blir Nähä joho nähä spektakel nu. Och vi  ska inte ha några privatpoliser från Upphovsrättsindustrin och ska det vara på det viset ska författande ”namnpirater” oxå klämmas åt. Punkt!
PIRATSKALLE!
PIRATSKALLE!

Det är som med Köttfärs det ska vara rätt information till konsumenten” eller hur?

Det blev ingen nominering ”Till Stora journalistpriset” denna gång Janne J.
Är du inte besviken?
– Nej, helt ärligt är jag inte besviken. Jag har vunnit Stora Journalistpriset två gånger. Det vore roligt att göra hattrick och vinna tre gånger, men jag har fler chanser. Jag kommer att göra många avslöjande reportage längre fram.
Lästips:  Att tolka uppdraget sex svensklärares syn på kulturarv och kulturell mångfald, uppsats av Annette Johansson  Växsjö Universitet
3 Responses to ”KULTUR-TERRORISM” och ”KULTURSNOBBISM” och EN PIRATSKALLE

  1. Uno Nilsson skriver:

    … har slutat kolla hans debatter, han tänker bara på Janne Josefsson. Däremot känner jag äl till den exklusiva lilla ö han bor på, Åstol utanför Tjörn. Där finns rika och religiösa i en ganska lagom blandning. Husen ligger tätt på den lilla klippan i havet, och häftigare kan man knappast bo, om man inte vill ha space föstås. Konst är visst för folket, men knappast för de många konstnärer som sliter för brödfödan. Jag är jäkla less på finkulturdebatten. Felet är att vissa anser konst vara objekt att investera sina rikedomar i. Mer opera åt folket! (fast jag föredrar en still blues eller ”Visa från utanmyra…”

  2. Margareth Osju skriver:

    Ditt inlägg inspirerade kulturterroristen här så till milda grad att hon både skrev ett blogginlägg med rubriken ”Jag är en kulturterrorist + illustrerade två illustrationer som följer med blogginlägget..*:) Så nu kan du känna dig som kulturterroristmedhjälpare….det du….

    http://margarethosju.ning.com/profiles/blogs/jag-aer-en-kulturterrorist

  3. Uno Nilsson skriver:

    Oj, vilken fin position! Gillar att jävlas med folk som inte gör vad de ska. Kulturterrorist är din finaste titel jag haft. Kram och stå på dig! Det finns en ibland helt okunnig maffia som styr kulturen på stora dagstidningar i detta land. Vi tidningsläsare vill ha vår samtid kommentarad, eller hur? Jag läser tidnignar och blir helt paff när jag ser hur en viss göeborgstidning kan klassa ner filmen ”Låt den rätte komma in”. Den recensenten har inte läst boken. Vi som läser fattar att filmen är kongenial, följer boken som en nylonstrumpa följer vackre ben. Bättre kan inte en litterär historia berättas på film. Skäms GP!!!

Kommentera

