FOKUS SÄRKOPPLING!

tindra66-pa-selma-spa
Rättad 2009 04 07 Sitter och klurar lite på det här med särkoppling. Särkoppling är ett för mig nytt begrepp som jag smakar på. Det är en bra formulering somKarl Ydén använder den i sin avhandling Kriget och karriärsystemet.  Tyvärr har jag inte läst den ännu men den är beställd.

Jag läste artiklarna i DN som jag tyckte var lysande och jag hoppas att våra försvarspolitiker och vissa inom HKV samt politiska teknokrater och  tog tar till sig av kritiken ang titel och karriärinflationen. Och det är inte bara inom Försvarsmakten det här pågår.

Krig, det är ett starkt ord och det pågår krig inom och utom oss. Vi slåss mot synliga och dolda demoner faror risker och hot dagligen.  Och i dess värsta form så blir det en väpnad konflikt. Människor utövar våld. Vi kan bli utsatta för aggressiva handlingar.  Vi blir skadade . Särkoppling är även den en destruktiv kraft.

kunskapsabonnemanget hittade jag Bengt Åke Wennbergs text där han skriver lite om Karl Ydéns koncept/idé om särkoppling eller ”hyckleri” som det också kan kallas. Hyckleri kan göra människor sjuka eller kanske rent av livsfarliga.  Så det Karl Ydén har skrivit kan säkert appliceras på mycket

Hur reduceras osäkerhet och komplexitet. Öppenhet och samverkan är det ytliga svaret.  Men för mycket öppenhet kan bidra till att öka komplexiteten. Puh.

När det kommer till att svenska soldater engageras för att stödja USA i kriget mot terrorismen – vilket Obama antagligen kommer att begära – är detta något annat. Våldslogiken – det som Karl Ydén kallar konfliktlogiken – grundar sig inte i organisationsanalyser och strategiska bedömningar. Huvudfrågan är om man vill stå som den som medvetet våldfört sig på andra.

Detta är problematiskt i vilken situation detta än inträffar. Huvudfrågan är också hur man hanterar att andra hatar en själv och vill en ont. Att kalla sig fredsmäklare hjälper föga.

När det gäller den administrativa sidan av denna allvarliga sak pekar Karl Ydén på det fenomen som kallas ”särkoppling”. Särkoppling motsvarar det psykologiska fenomenet förnekelse. Särkoppling innebär att olika åtgärder och organisatoriska ingrepp inte syftar till att göra verksamheten mer effektiv eller anpassa sig till omvärlden.

De är snarare försök att ”göra ett gott intryck” utan att behöva göra det som är obehagligt. Detta är således en politisk strategi för att skapa ”gillande” i omvärlden. Den leder enligt Ydén till en ständigt växande klyfta mellan den praktik som medarbetare anser behöver tillämpas i vardagen och den bild som ledningen vill förmedla utåt.  läs hela här.
(Källa Bengt Åke Wennberg kunskapsabonnemanget)

DN Försvaret klarar idag inte att värna Sverige

5 kommentarer till FOKUS SÄRKOPPLING!

  1. Uno Nilsson skriver:

    För det första, du är jävligt snygg! (OBS ingen flirt!) För det andra vet jag inte egentligen vad du säga. Nån sa att krig är fortsättningen på politik. Men krigen inom oss, mellan oss vanliga människor kan jag inte förstå lika lätt. Nån annan sa att människorgrupper inte ska vara fler än c:a trettio, sen uppstår split och bråk. Själv vet jag ingen om detta, men är väldigt intresserad. Men frågan är ställd, inte alls besvarad, dock. Kan den besvaras? Kan frågan i sig vara svaret? Kramar från Uno i kvällningen

  2. Jens O skriver:

    Tror inte att särkoppling, är direkt svårt till att förstå sig på. Om man studerar hur vi fungerar.
    Rent basalt är vi kopplade till familjegruppen och utåt. Allt utan för den, är ett potentiellt hot.

  3. Anders Widén skriver:

    Så ja!!!
    Nu kom jag rätt från min bloggpostning när jag länkar hit!
    MvH
    Anders

  4. Anders Widén skriver:

    Så där ja x2.
    Nu är jag inne igen. Och hinner läsa denna gång, inte bara bekräfta att allt till sist blev rätt.

    Jag får rysningar av detta begrepp ”särkoppling”.
    Jag kopplar det direkt till de biografier jag läst om tredje riket och de som utförde själva hantverket i förintelselägren och det stora ”glappet” mellan den fysiska verkligheten i Auschwitz. I själva verket var det ett ”glapp” redan mellan den verkliga verkligheten och lägerkommendant Rudolf Höss. Det finns en utmärkt biografi över Rudolf, men tyvärr kommer jag inte ihåg författarens namn på rak arm.

    Albert Speer skrev självbiografiskt och utlämnande i sina böcker om tiden med Hitler.
    Han använder aldrig ordet särkoppling, men det är verkligen vad det handlade om.

    Tredje riket var skitfint och skinande, alla de hundratusentals straffångar som jobbade i Speers rustningsindustri syntes inte. Inte under rikets uppgång, inte under mellantiden, inte ens när det var på fall…

    Hitlertyskland fungerade helt och hållet för att särkoppling existerar.

    På det personliga planet verkar vi människor kunna ta till oss små fragment av historien och lära oss. Som kollektiv betraktad är människan tyvärr inte lika utvecklad ännu.

    Och vi har fruktansvärda verktyg och tekniker i våra neanderthalarhänder… Så ser det ut.

  5. @Uno du är för go.. jag vet att du inte flirtar och tack för komplimangen. Precis vad jag behöver för jag har känt mig som ett sär och en urkramad urvattnad disktrasa….

    Till er andra som kommenterat under tiden av min frånvaro dessa veckor Tack för dessa tilllägg de behövs verkligen..jag har noterat dem och blivit glad som vanligt..

Kommentera

