FILDELNINGSHYSS: STICKY FINGERS OCH LAZY HANDS!

IPRED OCH GOMORRA

IPRED OCH GOMORRA

Ja så kom dagen då  ”ungdomsgenerationen” ska jagas. De betraktas nästan som nutidens camorra. Jag har därför den äran att idag introducera den blågula ipred bläckfisken 166/138. Den heter IPRED och GOMORRA. Som vanligt är det Margareth Osju som bidragit med illustrationen. Tack Margareth.
Med rubriken så vill jag lyfta fram att det här är en klibbig lag och att lagstiftaren faktiskt tagit en genväg. Det vill säga ägnat sig åt slafsigt hantverk i samhällsbyggandet och rättsarkitekturen.. Lagen dödar kreativiteten. Det tror jag på fullaste allvar!

Ipred-lagen indikerar snudd på legaliserad utpressning från lagstiftarens sida. Betala annars stämmer vi dig. Låg bevisprövning och bestridande av fakturor! Vilket i sin tur innebär att kronokalle ska veva in ännu fler in i sitt redan gedigna fiskeregister. FRA står alltså idag för Fredrik Reinfeldts Ansvar! Just nu är jag inte stolt över att bära namnet Beatrice.

I framtiden kan jag alltså ana en förhöjd risk för s.k tredskodomar dvs att den anklagade uteblir. Eller så kommer vi att få se en mängd varianter av uppgörelser i godo allt enligt amerikansk modell. Småmålen kommer att öka. Jag citerar bloggaren Jakob Heidbrink som driver bloggen Meddelanden frånn Juridikens maskinrum

Det stora problemet med IPRED-lagen är dess processrättsliga skevhet, det faktum att en person som inte ens ännu är part i en rättegång får tillgång till statens tvångsmakt för att kunna få fram material som eventuellt i framtiden kan göra personen till en part i en rättegång.

Detta strider enligt min mening mot grundläggande processrättsliga principer, och det kan också betvivlas huruvida en sådan extrem åtgärd tillför något värdefullt i kampen mot den illegala nedladdningen. Som flera andra påpekat, är det nämligen absolut inte givet att man via en IP-adress kan få fram namnet på en illegal nedladdare. Att kostnaden för denna procedur dessutom skall stanna på operatörerna (som förstås kommer att övervältra den på kunderna) gör saken ännu mer upprörande” (källa Jakob Heidbrink)

Det är en bakåtsträvande lag. Våra lagstiftare och utredande tjänstemän borde därför försöka tänka sisådär en 50 år framåt när de sjösätter en så stor indicie-fisketrålare.

Som sagt, jag är bekymmrad över att en vanlig skärmdump och en vanlig IP adress ska kunna göra mig till en brottsling. Och jag minns en tid då jag svarade i en operatörs kundtjänsttelefon. En del av ärendena handlade om telefonsamtal som ringts av ”någon annan” än den som stod kopplad till abonnemangsavtalet.

En del samtal var uppkopplade till en ö-grupp vid namn Diego Garcia eller andra ögrupper. Det kunde ibland handla om väldigt stora belopp och kunden hade ingen aning om var ögrupperna eller de främande orterna var belägna. Och som sagt de hade inga bekanta där.

Någon i familjen eller utanför hade alltså ringt s.k vuxennr som var omkopplade till avlägsna ögrupper. Och ibland hände det att modem kopplade ner för att koppla upp sig mot dyra utlandssamtal. Operatörer fick ibland ”göra upp i godo” beroende på vad den handläggande utredaren kom fram till.

Inte alldeles trevliga samtal då det självklart låg i operatörens intresse att få betalt för sin tjänst. Men ibland var kunden faktiskt i god tro. Och så kommer även det att fungera med den nya Ipredlagen. Fast det kanske kommer att innebära att det klibbar annat snusk vid en sådan misstankegrad som det här banar väg för..

Det lades ner många kostsamma operatörstimmar på att gräva och forska i vad som hänt och det  kunde ibland innebära en tragedi på många olika plan.

Jag anser IPRED-lagen till sin utformning kommer att innebära ännu större belastning hos familjer och samhället om våra lagstiftare inte ser upp med vad det är för medusahövdat odjur de baxat igenom.

Personligen är jag för att polisen ska ges mer resurser för att kunna prioritera det som är bevisat brottsligt. Kanske går det som Mark Klamberg hävdar göra både och och i hans kommentarsfält finns en mängd matnyttig info.

Opassande Idag. Sagt hittils om IPRED lagen

Andra bloggar om: IPRED, fildelning, kultur, upphovsrätt, politik, rättssäkerhet

Opassandes inlägg upphovsrättsintrång lika illa som terrorism i alla fall nar det lagstiftas Och hon blev lika illamående som jag då han han visade sin härskarteknik. Tur att jag inte var överkänslig då. Bjussar därför på en IPREDs pillerkur..

Fildelarlagen är farligare än FRA lagen Regeringens förslag till fildelarlag är ett större hot mot personlig integritet än FRA-lagen, anser flera kritiker.

Uppdaterar  vid 18 20 med jens o inlägg om att det är fult att ljuga.. 
pinnochionäsor växer ut på en efter en banne mig.

IPRED OCH GOMORRA

IPRED OCH GOMORRA

 

3 Responses to FILDELNINGSHYSS: STICKY FINGERS OCH LAZY HANDS!

  1. Otyg skriver:

    Man kan fundera över om lagstiftarna egentligen inser vad det är de försöker baxa igenom.

    Jag tror att om ipred antas så är ett antal scenarion tänkbara; ett är att kosmetikan man kletade på förslaget i sista stund gör den så snårig att inte ens rättighetsinnehavarna vågar använda lagen av rädsla att trampa i klaveret.

    Ett annat är att dom som får kravbrev konsekvent drar det till domstol (vilket man sagt från regeringshåll att man ska), vilket leder till hög så belastning på tingsrätterna att andra fall nedprioriteras eller att fildelningsmålen blir liggande på hög under väldigt lång tid.

    Ett tredje är att det blir på samma sätt som i andra länder, kravbrev skickas ut, folk betalar, och dom som vägrar vinner sannolikt i rättssalen.

  2. Margareth Osju skriver:

    🙂 passande bild, bläckfisken o piller *S* han ser riktig ilsk ut 🙂

    Jag uppreppar vad jag skrev till MG imorse:
    Jag behöver en Ipren, huvudvärkstablett.(Behöver det fortfarande. )

    Som konstnär inom konst, musik och ord, har jag delade känslor när det gäller Ipred.
    Jag personligt laddar inte ner. Av princip.

    Dock…
    Jag kan inte låta bli att reflektera över alla de ungdomar runt om i landet som laddar ner film och musik. Jag ser alla föräldrar som kommer att få sina ekonomi kraschade. Konsekvenserna av lagen.

    De riktiga stora skurkar är de vässade, som vet hur de kan kringå systemet, de är de som kommer att gå fria. ”

    Som du skriver här, lagen ger fritt fram för alla möjliga uppressare och dyl klåfingriga typer.

    Undrar i mitt stilla tanken om politikernas barn laddar ner musik och film? Hmm?
    Ingen som kan kolla upp det? Vore nåt..*S*

  3. Jens O skriver:

    Det finns bevis från Cannada, där det påvisas att det redan nu, har uppstått en fungerande marknad, runt den fria fildelningen. Vare sig upphovsrätten, eller fildelning måste medföra ett brott.

    Fildelning som teknik, är enbart just det, en teknik för att dela filer. Oavsett om det är olagliga filer eller lagliga. Enligt upphovsrätten kan du helt fritt, fildela mitt upphovsskyddade material.
    Så att fildela ett upphovsskyddat material, måste inte innebära ett brott mot upphovsrätten.

Kommentera

