INTRYCK, AVTRYCK OCH IMPRESSION MANAGEMENT

Demokratins dräpare FRA-lagen 1 jan  2008

Demokratins dräpare FRA-lagen 1 jan 2008

Det blåser kallt och iskristallerna formateras på träden.  Det nya året är här.  De politiska laggardsen grymtar och vill inte tänka nytt ang fildelning och IPRED. 2009 kommer att bli intressant och det kommer att bjudas motstånd.

Nåväl nu är lagen här,  ordentligt inslagen i en mängd kontrollöverrockar och skenmanövrar.  Aktiviteterna i de sociala mediaerna har gett avtryck och gjort intryck. Marie Abrahamson SVD utsåg Generaldirektör Ingvar Åkesson till en av årets nyheter i morse i panelen i svt.  

Här håller jag med. För det är Generaldirektör Ingvar Åkesson som rakryggat tagit debatten med oss ilskna bloggare och aktivisterDet fast debatten var politisk.  Sådana professionella autonoma aktörer vill jag se mer av 2009. Det om något har varit en frisk fläkt i samtalen om fra lagen i dess nuvarande form. 

Jag har även med stor förtjusning läst Björn Widmans artikel samt kommentarer hos Jens O som fick mig att le. Banne mig tror jag inte att många journalister har hamnat i den förrädiska uppblåsthetsfällan och vill att tänkande människor subtilt ska manipuleras och inte ifrågasätta. Och det, Björn Widman är en kulturell företeelse om något.

– det som med en socialpsykologisk term kallas impression managment. Jag hade uppe det innan som ett litet svammel. Det jag är lite bekymmrad över trots allt, är att vi inom bloggosfären får se upp så vi inte hamnar där själva, med det fokus som opinionsbildare bloggarna fått.  Framgång är en lömsk formel.

Vi spelar roller, och bloggosfären är en av de arenor vi verkar i och på.  I kommentarerna hos Jens O som är den blogg jag hunnit skanna så är det helt klart att Björn W inte förstår att påhoppen kring hans artikel bottnar i de signaler eller det ”give off” han presenterat.

Alltså den känsla han överför implicit med sin text. Och jag är inte så säker att det han uttrycker i sina text är pålitligt.  Jag tycker inte han uppvisar den äkthet och självreflektion som krävs av en journalist av hans kaliber och alltså upplever jag  något  som jag betecknar som fasadarrangemang..

Bloggar om: Kopierat från jens.

, , , , .

Lästips Networking: Laggards and ‘freaks’

Lästips 2 Handbook of communication and social interaction skills

6 kommentarer till INTRYCK, AVTRYCK OCH IMPRESSION MANAGEMENT

  1. Jens O skriver:

    Fin analys du ger Tindra. Hoppas att fler tar intryck, av vad du skriver.
    Det behövs sannerligen ett bättre gehör, från de vilka representerar ”gammelmedia”.
    Kommer ihåg en debatt , sänd av svt24. Där företrädare för gammelmedia stipulerade, att bloggar-sociala media, inte skulle innebära någon framtid.

  2. Margareth Osju skriver:

    Den tänkande människan tänker: Jag tänker alltså finns jag.

    Den förrädiska uppblåsthetens stumhet: Den som tänker existerar inte..:)

  3. Nemokrati skriver:

    Hej,

    Såg din blogg för första gången idag.

    Jag tycker att den var väldigt intressant, och välformulerad.
    Bright. Kanon språk.
    Gott Nytt År.

    Intressant blogg och rolig att läsa.

  4. Hej och tack för det omdömet. Det behövde jag idag.

    Ibland blir det lite stavfel
    och ett virrvarr av osorterade tankar och ytlig analys. Men som jag skrev i avsnittet där jag berättar om mig välkomnar jag en tillrättavisning.

    Jag tycker det är bra om stavningspolisen och särstavning paranoiker hjälper mig så att jag skärper till mig. För jag är väldigt slarvig när jag skriver ibland. Men ibland kanske jag gör det på pin kiv som den spjuver jag är.

    Gott Nytt År till dig också och jag lägger genast upp dig på min bloggroll..

Kommentera

