Tungvrickandet i media fortsätter och fortsätter!

Tungvrickandet fortsätter!

Tungvrickandet fortsätter!

Jag har hållt mig undan bloggandet eftersom det finns ett talesätt  som går ut på att när man som människa tystnar så skriker man.

Dels så  går jag igenom det svåra med min mamma Beja Lööv som kämpar mot sitt oundvikliga öde.  Följer Lisa Marklunds pudel av förståeliga anledningar vilket dränerar för alla har en synpunkter och tycker och skriver. Att hon får hjälp av sin PR konsult är inte så konstigt och visst manar det till eftertanke. I synnerhet mot namnpirater som olovandes använder namnet Huss.

En del skriver och kommenterar  för att få fler besökare till sin blogg och jag gillar inte den delen av Marklund/Antonsson affären.  Det blir för mycket bloggosfärpopulism. Vilket gör att jag har ingen inspiration kvar. 

Följdaktligen  är jag även mycket djupt bestört över kriget i Gaza.

– jag talar lite latin idag .. 

 ”Rebus sic stan’tibus klausulen  (förbehåll rörande förhållandens oföränderlighet) som innebär en (folk)rättslig grundsats enligt vilken ett fördrag inte längre är bindande när de omständigheter under vilka det tillkommit väsentligt förändrats. 

Israel väljer alltså att bryta mot folkrätten och de borde skämmas över de oskyldiga offer som drabbas i detta vidriga krig.  Vi bevittnar ett hydrakrig i all sin glans.  Machiavelli jublar i sin grav och scenariot är som hämtat ur boken Fursten. 

Självklart har jag följt nyhetsflödet och den aldrig sinande strömmen av sinnrika analyser och kommentarer. Vi kan hör experterna tala om tvåstatslösning och att Israel ska bojkottas. Holmgångarna har tidvis varit hårda i inhemsk och utländsk press.  Statsmannaskap efterlyses skriver Carl Bildt på sin Blogg

– uppriktigt så är jag positivt överraskad över att vår Utrikesminister Carl Bildt  och co varit ganska tydliga i sitt budskap så hemma i soffan har  de fått applåder då han/de kommit med sina uttalanden.  Och jag hoppas att FN och ”någon” i säkerhetsrådet slutar att uppföra sig som vuxna barn.

Men Utrikesminister Carl Bildt och Biståndsminister Gunilla Carlsson kan vara ännu barskare tycker jag, i synnerhet då våra biståndsprojekt har blivit jämnade med marken, usch!

– det talas om hållbar diplomati från den nya U.S Madame secretary Mrs Hillary Rodham Clinton.

Och i det här kriget finns inga vinnare bara förlorare och som Pierre Schori sa i ett youtube klipp så måste vi komma ihåg att det finns två Israel, det som vi upplever i media samt det som finns i Israel samt det är samma sak med Palestina och Hamas. 

But Mrs. Clinton also said that the price being paid by Palestinian civilians as well as Israelis “must only increase our determination to seek a just and lasting peace agreement” that included a Palestinian state.

Her emphasis on the civilian costs of the violence in Gaza suggested that the incoming administration might be more inclined than President Bush has been to urge restraint on the Israelis

Lästips Washingtonpost:

Secretary of State-designate Hillary Rodham Clinton said yesterday that the incoming Obama administration will seek to engage directly with Iran in an effort to persuade it to abandon its nuclear program and become ”a constructive regional actor,” underscoring a dramatic shift in U.S. foreign policy from the Bush administration.

4 kommentarer till Tungvrickandet i media fortsätter och fortsätter!

  1. Jens O skriver:

    Lyssnade på P1 och riksdagsdebatten, under dagen. Alliannsens ståndpunkt var, Hammas är terrorister och startade kriget. Israel har då rätt att försvara sig. Ja Israel har rätt att försvara sig mot Hammas, men inte på det sätt som nu sker. Den klart bästa rapporteringen, har Al Jazzera.

  2. Margareth Osju skriver:

    Det som sker är rena rama massaker på oskyldiga. De bombar hur som helt och ber om ursäkt??? hjälper ursäkt alla de som dör utan att få medicin i tid? Oh, jag ser rött….

  3. Ja det är en massaker men vi får inte glömma att det är två trätobröder så det är svårt att ta ställning. Men som jag har skrivit om tidigare så är det här ett tredjegradens spel enligt transaktionsanalysen Berne, Och det är ren prestige.

    Jag hörde analysen från Anders Biörk som jag har ett stort förtroende för i försvarsfrågor. Även om jag kanske sedan inte delar den ideologiska plattformen men han kan sin sak.

    I morgonsoffan i morse var han tydlig. Det är lite naivt att tro att en Svensk bojkott mot Israel skulle hjälpa dagsläget.

    Sverige som röst har inte så mycket att säga till om därför måste vi känna tillit och hopp till att EU kan bli den motkraft som kan få USA att ta reson.

    Krigets motiv är fortfarande dunkla och jag är övertygad om att det är ett scenario i ett större strategisspel som vi inte anar riktigt. Som jag skrev. Det är ett och hydran kommer i många skepnader. Och kriget är kontraproduktivt i många olika avseenden.

    Then came the real challenge: trying to figure out how to neutralize the Hydra’s last remaining head — its immortal head — which could not be harmed by any weapon.

    This immortal head is the equivalent of the hearts and minds of those who choose terrorism. Like Hercules, we will never win the war on terror, unless we can figure out a way to capture and bury this immortal head.

  4. Hildegard skriver:

    Superb post but I was wondering if you could write a litte more on this subject? I’d be very grateful if you could elaborate a little bit more. Cheers!

Kommentera

