Sarah Dawn Finer! En musikalisk Nike från Samothrake

Nike finns även i Rottnerosparken den är fantastiskt vacker

Nike finns även i Rottnerosparken den är fantastiskt vacker

Imorgon är det sånggalej i Globen. Eller #melfest som de ”hashtaggar” på Twitter.  Jag har några kelgrisar i fältet och en av dem är Sarah Dawn Finer.Antagligen beror det på scenografin och framträdandet för tankarna till statyn Nike från Samothrake med solen i bakgrunden. ”Sol” har ett speciellt värde för mig då mamma alltid sa ”sol i balans”. Och Sarah’s framträdande var sagolikt praktfullt.

Ej har Nike med segerkransen

krönt vid flöjtspel och harposlag

perserkonungen, jordens gissel.

Glömd förvittrar hans sarkofag.

(Hjalmar Gullberg)

Jag hade velat att Starpilots kunnat rolla in som en tornado i  Globen. Det eftersom flygplan eller hiplan som jag kallade dem när jag var liten gör mig trygg. Tyvärr förtas upplevelsen ofta av de som vet så mycket och som ständigt ska urskilja klichéerna tillintetgöra.

Ja eurovision samt melodifestivalen och dess bidrag är ofta fullt av banaliteter och klichéer. Men det är just det som gör det så trevligt och lättillgängligt. Tillvaron behöver inte ständigt vara så trendig och innovativ. Mainstream är pålitligt, innerligt och oftast mysigt, så det gör inget att bli omhuldad av det periodvis.

Jag önskar att smakdomare kunde se till det positiva som alternativ, istället för att ideligen gnata och bli helt uppätna i den samtida existensens förträfflighets-hets.

– ha en fantastisk #melfest Lycka till alla som deltar framför och bakom kulisserna. Jag kommer att gotta mig varje sekund med en påse twist och andra chokladpraliner.

Sol i Balans . I’m moving on!

Kommentera

