Kommer nätanarkin öka eller minska nu ang TBP-domen

36 Rapp från Pattmaja2 varkn mer eller mindre.

Kommer nätanarkin öka eller minska?

 

Jag vet att många skrev igår  ang domen mot The Pirate Bay. Alla har säkerligen  synpunkter. Jag har inte läst domen men vad jag förstår av rapporterningen så är den välskriven.

Det som fick mig att studsa lite betänkligt är dagens ledare i DN och framen ”anarki”

Men när det kommer till kritan är det nog få som delar piraternas teknikdeterminism och anarkistiska samhällssyn. Internet är i dag en integrerad del av samhället och kan inte ha sina egna regler. Att det är många som snyltar när de får chansen innebär inte att lika många vill leva i ett tjuvsamhälle – lika lite som i en totalitär övervakningsstat.

Utmaningen är att finna mellanvägar. Men så länge det inte finns något konkret och bra alternativ till upphovsrätten bör vi hålla fast vid lagen och försvara den.

Nej jag laddar personligen inte ner vare sig film eller musik på nätet via TPB.  Men jag värjer mig för en sådan frame som denna skribent och den historiker som uppträdde i TV4’s godmorgonprogram i morse  yttrade

Där kallade en lärd historiker ”fildelare” för pöbeln och anger ovarsamt hur han och andra i hans skrå ser på sig själva.  Att ta till sådan ”snyltframe” och retorik bevisar bara vilken intellektuell prövning motståndarna till fildelning gör innan de yttrar det sagda.  Och det anger även graden av förnufts och omdömesrationalitet. 

Det får mig även att misstänka att många gör felaktiga antagande som att  alla fildelare skulle vara i total avsaknand av moral. Det tror jag inte författare som Paulo Coelho instämmer i och jag tycker ni kan lyssna på hans videoblogg där han talar om viktiga saker.

Andra skriver om domen

3 Responses to Kommer nätanarkin öka eller minska nu ang TBP-domen

  1. larserick skriver:

    Visst blir man förtvivlad när man läser en del kommentarer. Både till domen och om IPRED etc.

    Är de verkligen så korkade, oupplysta, eller är det ren illvilja?
    Avskyr de demokrati och samtal?

  2. tindra annette skriver:

    Hej L E ja jag vet snart vad jag ska tro och som Isobel o fler yttrat så är det en politisk dom och mycket analog. Jag känner oro för vad som händer i förlängningen. Vi hörs.

  3. Paulo Coelho är en upplyst människa. Tack för bra inlägg!

Kommentera

