Den flytande rädslan sköljer över oss

Det känns alltmer meningslöst att skriva då vi översvämmas av olika typer av akustiskt brus  och det som Zygmunt Bauman beskriver i sin bok Flytande rädsla.  Att möta sin och andras rädsla är oerhört skrämmande. Och när det görs så inser man sin egen litenhet.

Jag frågar mig ofta hur många som verkligen och vågar stå ansikte mot ansikte mot fruktan och sina egna demoner.

 Fortsätter med Peter Fox -Haus am See 
Jag ska snart gå förbi några små hus vid sjön – och möta många minnen.

6 Responses to Den flytande rädslan sköljer över oss

  1. lecknepartners skriver:

    Alla är vi rädda för något. Det behöver inte betyda att man är liten, tvärtom, det finns en storhet i att se sig själv som man är.

    De som vågar möta sina rädslor är de som blir framgångsrika, lyssna till en kvinnlig ledarförebild här:
    http://lecknepartners.wordpress.com/2009/03/05/vad-skiljer-framgangsrika-fran-alla-andra/
    Tydligt, eller hur?

    Har du en länk till boken flytande rädsla

    och kom ihåg att
    Flygplan lyfter bäst i motvind
    http://lecknepartners.wordpress.com/2009/03/19/flygplan-lyfter-bast-i-motvind/
    så förstår du din rädsla bättre

    och så hur du kan bemästra den
    http://lecknepartners.wordpress.com/2009/01/16/hur-bemastrar-du-dina-radslor/
    och få tillgång till livets hela härlighet…

  2. Tindra-Annette skriver:

    HejTack för din kommentar och jag förstår hur du menar. Men först tycker jag att det är viktigt att erkänna sin rädsla och omfamna den eftersom den ska finnas där. Och jag skrev i min mer om mig att det är i motvind man lär sig flyga så vi har ungefär samma tanke. Jag brukar säga att ledarskap eller vägledarskap är att förhålla sig som en nyfiken resenär.

    Roligt att du tog dig tid att skriva då du håller på med en intressesfär som för mig är oerhört spännande nämligen chefskap kontra god ledarskap eller “good governance”

    Jag noterar även att du har “lie to me” som postning idag. En serie som jag följer med stort intresse. Jag vet inte om du har läst en bok av Desmond Morris som heter människan en fälthandbok på engelska the human animal. http://video.google.com/videoplay?docid=-3323021761394989726

    Jag anser att den borde ingå i varje människas kanon.

    Du frågade även efter en länk av Zygmunt Bauman flytande rädsla. Varsegod och så hoppas jag att du får en riktigt fin Valborg.

    http://books.google.se/books?id=VexDgzx5BlgC&printsec=frontcover&dq=liquid+fear

  3. lecknepartners skriver:

    Tindra, vad glad jag blir när du uppskattar min kommentar, intressesfären ledarskap och personlig utveckling samt mina inlägg och och tankar om hur människor fungerar.

    Skall kolla fälhandboken och boken. Vi hörs vidare på ett eller annat sätt.

    Om du gillar Lie to me gillar du troligen The Mentalist också http://lecknepartners.wordpress.com/2009/04/23/jag-ar-uppmarksam-och-extremt-effektiv

  4. Översättning haus am see- Peter Fox

    Here I was born and go through the streets
    I know the faces, every house and every store
    I have to go, I know every dove by its name
    Thumbs out I´m waiting for a glamorous woman with a fast car

    the sun blinds me and everything is flying by
    but the world behind me is minizing
    but the world in front of me was made for me!

    I know she´s waiting and I come to pick her up
    I have the day on my side and I have downwind
    a womans´choir at the side of the road who is singing for me

    I´m leaning back and look into the deep blue

    I close my eyes and just walk ahead

    and at the end of the road there is a house at the lake-
    leaves of the orange tree are laying on the road.
    I have 20 kids, my woman is beautiful
    everyone walks by and I never need to go outside

    I´m looking for new country with new roads, foreign faces, noone knows my name everybody´s winning in the game with marked cards to lose everything, God has a hard left catch

    I bury treasures out of snow and sand
    and women turn my world upside down (word by word it´s ”women make me loose my mind”)

    but sometime I will get haunted by my luck
    and come back with both pockets full of gold

    I invite the old blokes and relatives
    and everyone´s going to cry out of happiness
    we barbecue, the mamas are cooking and we are drinking grog
    and celebrate every night in a week

    and the moon shines bright on my house at the lake
    leaves of a orange tree are laying on the road
    I have 20 kids and my woman is beautiful
    everyone walks by and I don´t need to go outside

    here I was born, here I´ll become buried
    I have dumb ears, a white beard and sit in the garden
    my 100 grandchildren are playing Cricked on the grass
    if I think of it I can´t wait for it…

  5. lecknepartners skriver:

    Hej, det var fint.

    Vilket inspirerar mig att återkomma och publicera några rader om min personliga vision.

    Vi hörs vidare
    Olle
    PS läs och se motsatsen dvs ofrihet här: http://lecknepartners.wordpress.com/2009/05/20/kraften-i-social-kontroll/

  6. vad kul det är texten till haus am see som ligger här så du inte tror jag skrivit detta själv hade bråttom så jag ska förtydliga..

    ja jag ska läsa.. håller på och funderar ut en bloggpost jag oxå.

    men svarade dig så hos dig..

    Here You Go Again: Orwell Comes to America – http://www.linktv.org/video/2142

    “In this presentation, experts in the field of communication, politics and media discuss the ways in which George Orwell’s writings on propaganda and language remain hauntingly relevant in today’s political climate”

    Jag tror ju att språket eller eufismer befäster denna typ av negativ social kontroll som blir till maktens vana resp vanans makt. Ett exempel

    Omild Behandling= Tortyr

    Djupt beklagligt= Legitimering av förtryck, och utövande av våld på civila.

    Neutralisering och oskadliggörande av hot= Kan betyda Säkerhetsmord

    Nu hårdrar jag kanske.

    Vi hörs…

Kommentera

