Registerinflation och konsten att backa in i framtiden.

Negativ problemlösning, samt konsten att gåbaklänges in i framtiden.

Negativ problemlösning, samt konsten att gå baklänges in i framtiden.

När ska det bli lugn och ro?  Glad i hågen vaknade jag till en dag där jag i lugn och ro kan få använda datorn under 24 timmar som min granne så vänligt upplåter åt nyhetsnarkomanen.

Surfade in på twitter och satte halsen. Fick veta att nu ligger ett förslag på ett nationellt abortregister och allt i den hederliga forskningens namn. Vet inte om jag ska tolka artikeln som ett underkännande av svensk sexualupplysning eller vad är detta för nymoraliserande gegga.

Anders Milton har jag följt sedan han blev psykiatrisamordnare och resultatet av den utredningen andas utopiafluff och negativ problemlösning  i dess grövsta bemärkelse.

1. Utredaren ställer upp ouppnåliga mål.

2. Intentionerna når aldrig fram till de perifera noderna, ex landsbygdskommuner.

3. ”Världsförbättraren”  anpassar förutsättningarna efter” sin eller ”någons” verklighet.

4. ”Förändringar i marginalen” eller ”förändringsblindhet”  Vi eller några vet inte vad vi/de vill ha,  så vi/de gör skriver något som låter bra.  Men som kan generera ännu allvarligare brister i framtiden.

Som tvillingmamma så vet jag att det förekommer en massa forskning  som jag överhuvudtaget aldrig får/fått tacka ja till. Det föreligger alltså ingen som helst självklar skyldighet att informera oss tvillingföräldrar vad betrodda forskare håller på att kartlägga. Även om texten på tvillingregistrets hemsida säger annorledes.  Lägg  även till att min mamma är cancersjuk, samt har ett flertal psykiska diagnoser.  Ett eldorado för hugade forskare att vilja snoka i. Om jag ska delta i undersökningar/ forskningsprogram vill jag bli tillfrågad först. I synnerhet då vi har ett framväxande snokarsamhälle där alla smyger på alla via diverse kanaler.

Jag har vid ett antal samtal med henne fått veta att  Karolinska-sjukhuset med jämna mellanrum hört av sig till henne för att ställa frågor.  Min mamma förstår inte det finstilta och det är mycket sällan som de intervjuade berättar vad de ska med resultaten till.   Forskning är bra.  Och är det nu så att man vill ha igång ett forskningsprogram inom de områden som Milton/ Hägglund föreslår är jag säker på att det skulle gå att genomföra utan tillgång till ett specifikt register. Dessa register kan samköras rätt så ordentligt och vi vet att den etiska ändamålsglidningen sker.  Att sjukhuspersonal och att även socialstyrelens register läcker det håller jag för sannolikt.

Tillit är bra men hela artikeln andas  lite bondfgångeri och fiskande efter blind tillit. Dvs ni kan lita på oss, läs Anders Milton, för vi har både inblick och överblick i dessa frågor. Artkelförfattarens  självgoda tonfall får mig att springa flera mil ut i skogen, i synnerhet en formulering som nedan får mig att bli livrädd.

Information om att en kvinna genomgått en abort finns i kvinnans journal. Om vi också i Sverige skulle ta in dessa uppgifter till ett av Socialstyrelsen förvaltat register som cancerregistret, slutenvårdsregistret etcetera, skulle ingen obehörig kunna komma över den informationen via registret. Registren är i praktiken oåtkomliga för andra än dem som får tillstånd att använda uppgifter från dem i sin forskning.

Uppgifterna finns i kvinnans journal, registren ger ingen ytterligare spridning av uppgifterna men en möjlighet för samhället att via forskning få kunskap om infektioner i samband med abort, eventuella missbildningar, socioekonomiska och kulturella skillnader i abortförekomst med mera.

Tvillingregistret

En kommentar till Registerinflation och konsten att backa in i framtiden.

  1. Jens O skriver:

    Upplyses inte personer och tillfrågas, om de vill delta i olika forskningsprojekt faller det på sin egen orimlighet, när det är baserat på samtycke.

Kommentera

