Bäst-Sämst. Länkhora. Nu börjar höstens listmani.

kvack kvack...

kvack kvack...

 

Det går snart inte att öppna en tidning utan att jag möts av en lista i någon form. Många älskar listor. Inne vs Ute. 10 i topp 10 bästa 10 sämsta. Veckans bläää veckans braaaaa.  Veckans kvack och näbb efter Anna Anka hysterin m.m.

När jag matas med dessa budskap så händer det något i mig som jag inte riktigt kan ta på. Något triggar mig då jag ser denna vurm för utmärkelser ex bloggprisutdelningar i olika kategorier som utses av de som finns inom den innersta kärnan i medie eller sociala medieetablissemanget. Hela kroppen reagerar det är säkert minnen från grundskolan som gör sig påminda. Dvs. förnedringen av att bli vald näst sist i olika sammanhang.  I morse fick jag även via twitter och Niklas Starow veta att hans förslag om att döpa en kategori till lilla länkhoran hade blivit refuserad. 

Strax efter i Tv4 kunde jag se att representanter från Bokhora.se satt och samtalade om hur viktig en layout på bokomslag är för att attrahera olika kundsegment. Ingen rodnade, även om den ständiga frågan från programledaren alltid är,  hur tänkte ni när ni döpte er site till bokhora. se. 

Här har vi en tydligt ex på när medieetablissemanget hycklar eller särkopplar begrepp. Många förstår värdet av att hyperlänka samt att det genererar intressanta metadiskussioner, om vi som bloggar länkar till artiklar eller varandra. Men det blir meningsskapande  först om vi orkar traggla oss igenom en tät text med ibland ett svårgenomträngt fikonspråk . Samt att vi har någorlunda kunskaper att kommentera detsamma.  

Så på ytan är resonemanget korrekt men vid närmare reflektion så tror jag att vi väljer att  bortse från en viktig faktor då vi länk eller twinglyhorar.  Ibland undrar jag om de som säger sig förstå svärmandet inom crowdsourcing har läst och reflekterat över vissa texter de referar till. Ibland kan vissa resonemang innebära en grav trovärdighetsförlust. Att länkhora eller crowdsourca blir ett viktigt instrument och meningsskapande först då vi hamnar i dialog i ett kommentatorsfält eller att någon kommenterar en bloggpost eller artikel. Vi kan hoppas att någon läser och finner det skrivna intressant i mediebruset.

Vi kan inte alltid urskilja målet eller syftet med ett blogginlägg. Men vi kan ana. Allt som oftast så leder detta till ett slags nonsenstillstånd eller sammanbrott i meningsskapandet istället för det vi eftersträvar dvs. ett gemensamt bloggosfärens ”common sense” eller bloggosfärens sensemaking.

Viktigt är att vi kan urskilja de som filtrerar och strukturerar informationen. Dvs. att med ett kritiskt öga granska listsammanställarna eller de som ligger bakom bloggverktyg som intressant, bloggar.se och dyl. Jag förstår det som att metadiskussionerna endast sker genom centrala auktoritetsnoder för tillfället. Den hierarkiska formen har endast ändrat form till en ett plotter närmast auktoritära påverkanshubbar eller centralfigurerna inom de traditionella medie,/sociala medisfärerna. Men det har inte förändrat processinnehållet ännu. Dvs. åstakommit en förändring till en önskvärt  bottomup  nivå. Även om det görs många försök.

Skulle vi göra ett sociogram över blogginsiders och hyper/metalänkningar skulle detta bli otroligt tydligt. Och ärligt handen på hjärtat hur många av oss bloggare letar och läser och länkar en blogg som ligger längst ner i en av bloggaggregeringsverktygen ex knuff intressant och bloggportalen?

kopierat från Scaber Nestor:  Pinged at Twingly,
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

 

3 Responses to Bäst-Sämst. Länkhora. Nu börjar höstens listmani.

  1. Rakel skriver:

    Fin inavelsstrategisak belysning av tankesprången. Mediatstrategierna når tillslut slutkonsumenten som ändå upplever mervärde på grund av den metaupplevelse det gett att identifiera sig med det just konsumerande varumärket och uppleva ”jag är en av dem” såsom den idealt robotiserade metat-tags-konsumerande individen som fortfarande på fullt allvar orkar spela oberoende.

    SJälv lägger jag dock inte så ofta handen på hjärtat, mestadels på grund av infektionsrisken, men även med tanke på att det rimligen bara är kannibaler som verkligen vet vem som har ettt gott hjärta. Boing Bam 😉

  2. maryxjensen skriver:

    jag avskyr listor överhuvudtaget … verkligen

  3. @Rakel tack för din kommentar. Bra tillägg tycker jag

    @Mary roligt att du tittade förbi. Som du förstår gör jag det med. Fast jag gjorde några på twitter på pin kiv dels för att testa och se om jag vande mig. Men nej jag är fortfarande väldigt främmande för fenomenet.

Kommentera

