29 Maj Fredssoldatdagen. Yxorna är värda det bästa.

29 maj ett datum jag lägger på minnet.

Fredsbaskrarna - Kamrathjälpen Plusgiro 444 08 91-2

Jag låter den här videon berätta hur jag känner. Jag har följt frågan under några år eftersom jag är en MöP men inte en sådan där stridsmöp utan av genuin omsorg att Yxorna i fredens tjänst får det bästa . Och här är jag helt enig med Försvarsminister Sten Tolgfors.

Få människor förtjänar vår respekt så som de som tjänstgör i Försvarsmaktens internationella insatser för freden

Gula bandetkampanj expressens namninsamling 2010 02 08

DN Nu stärker vi stödet för Sveriges veteraner Svd

gulabandet från expressens namninsamling.

5 kommentarer till 29 Maj Fredssoldatdagen. Yxorna är värda det bästa.

  1. […] 29 Maj fredssoldatdagen. Yxorna är värda det bästa. I regeringens proposition om försvarets nya personalförsörjning läggs politiken fast för hur […]

  2. Hej!

    Expressens bandet-kampanj, som jag inte visste förrän jag läste om det här, bör nog främst ses som ännu ett sett för blaskan att sälja lösnummer. Det är alltså fråga om pengar och krigspropasganda, för att hjälpa ktigsindustrin på traven att tjäna ännu mera pengar. Och samtidigt tjäna pengar på ”gemene mans” geuina oro, eller bara skvaller- och gammentalitet. Expressen bryr sig troligast inte ett skit om hur de ynglingar (som det väl främst är fråga om), vilka utnytjas på detta sätt, faktiskt mår. Eller om de dör en helt meningslös död.

    Klaus Theweleit
    http://en.wikipedia.org/wiki/Klaus_Theweleit

    Male Fantasies
    http://www.upress.umn.edu/Books/T/theweleit_male.html

  3. Hej.

    Ja, visst är det så att det kan ses som propaganda,och en tidnings främsta uppgift är att sälja lösnummer i synnerhet en tabloid. Krigspropaganda. Och det beror så klart på vilken utgångspunkt man anlägger, den frågan tål att diskuteras.

    Fast nu har jag tagit ställning för dem som åker ut och har freden som yrke, och det inkluderar även dem som arbetar med bistånd och åker. Många åker inte i första hand för att strida utan för att bygga upp landet, ex med skolor m.m men stridande blir tyvärr en olycklig konsekvens av en sådan här samverkande insats. Men tyvärr vi kan inte ensidigt gå ut och tala om dessa män och kvinnor som att de skulle vara stridande enheter.

    Självklart ser jag faran i om journalistiska reportage romantiserar vad sådant arbete går ut på. I förlängningen handlar det om att döda eller vara beredd att dö. Detta är frågor jag vet att det ska reflekteras över då de gör sig redo för mission.

    Jag hoppas att de har goda rådgivare som hjälper och vägleder dem. Ibland kan jag även jag tycka att tidningar som Expressen och Aftonbladet inte går in på djupet och speglar problematiken i de svåra besluten.

    Vi vet alla att fruktan säljer och att flytande rädsla håller igång stora delar av olika typer av industrier. De män som åker ut gör ett aktivt val och är medvetna om riskerna därför ska de hedras anser jag. Och jag har följt veteranpolitiken mycket noga och den har varit oerhört eftersatt. Precis som i de flesta länder. Och biståndsarbete som helhet ska även det hedras.

    Tack för länkarna.

  4. Christian skriver:

    Jag tror man måste skilja på krigsindustrin och människorna. Jag har själv gjort FN-tjänst och jag vet att Fn svenskar gör en insats som är svår att förklara fullt ut om man själv inte varit med. Denna insats är knappast en del av krigsindustrin. Denna insats är gjord av vanliga svennar(vad är den feminina formen av detta ord). Sådana som du åker t-bana med, äter på samma restaurang med eller som du gick i skolan med.

    Jag är medveten om expressens behov av lösnummerförsäljning. Men när man väl för en gång skull inte engagerar sig i Linda Rosings tuttar kanske vi skall ge dem lite beröm också!

  5. @christian.

    Tack för det, jag håller med dig. Även pressen ska ha beröm för att de lyfter frågan.

Kommentera

