Ansvarsundvikande en masse

Mina liljor

Foto tindra66. Födelsedagsblomma

Hur kommer det sig att vi lever i samhällen som hela tiden praktiserar ansvarsundvikande? Jag har precis firat min födelsedag och grubblat över mitt liv. Som en del av er vet så har vägen varit krokig och många misstag har gjorts. Men ingen gång då jag har fallerat har jag försökt skylla på någon annan. Jag har alltid insett att jag haft  ett delansvar i att det blev som det blev.

Skulden och skammen har tidvis varit överväldigande, hade den inte varit det hade jag heller inte insett min del i det som inträffat. Jag hade inte haft någon inre moralisk vägvisare.

På vägen hem från Stockholm så fick jag tag i Ann Heberleins bok ‘Det var inte mitt fel’ och det verkar var ett honnörsord i samtiden. Hur vi medborgare konstant fostras till att ständigt skylla på någon annan. Det genom att de som verkligen borde förstå innebörde i vad ansvar- responsibility innebär och hur man i praktiken utövar det goda ansvaret och agerar som förebilder. Händer det? Oftast är svaret nej. Hon skriver

–Att känna skuld bevisar att man har en moralisk identitet, att man vet vad som är fel och rätt. Klander – liksom beröm – är avgörande i utvecklingen till en ansvarstagande människa

Vi har BP och oljeutsläppet. Vi har olika krissituationer i vårt egna land ex underlåtenheten och viljan att ta tag i tsunamihanteringen. Vi har Estonia.  Nu rasar vägar pga skyfall för att man inte satsat på den civila beredskapen och avsatt pengar för underhåll.  Hela Åre har drabbats av översvämmningar lermassor och massiva vägras E 14 blev avstängt. Jag skrev redan 1 augusti 2009 om att det här kunde hända och citerar mig själv där jag skrivit om FRA-lagen som innovationsprojekt enligt operational intelligenceterminologin?

Det jag saknar mest i genomlysningen från politiker och oss integritetsaktivister är de ekonomiska argumenten och cost-benefitanalys. I synnerhet då räddningstjänster  måste dra ner på sin kommunala servicenivå. Hela sommaren har vi kunnat läsa om vardagsrisker som översvämningar nedblåsta tak, tromber, åska och andra incidenter.

Inte extraordinära händelser men nog så kostsamma samhällsekonomiskt när skadornas omfattning blir kända. Vi kan ännu inte förutsäga de sättningar  och troliga framtida vägras m.m. som sommarens vattenmassor kan föra med sig. Jag vill inte tänka på vad tjälen och nästkommande vårfloder kan tänkas innebära för påfrestningar.

Nu vet vi,vårfloden och ihållande regn i Norrland och Åre orsakar stora skador i år, så det är väl ändå dags att vakna och sluta med ansvarsundvikandet. Inte så att jag menar att vi kan påverka väder och vind. Men vi kan förbereda oss att sådant kan hända likaväl som att alla ekonomiska resurser ska läggas på omotiverad övervakning via kakburkar och klibb 😉

En kommentar till Ansvarsundvikande en masse

  1. soffliggarn skriver:

    Frågan om ansvarsundvikande är ytterst intressant. Det lättaste är att se till att så många som möjligt röstar, för att sedan kunna hävda mandat för den förda politiken. På det viset görs väljarna ansvariga med en briljant retorik. För ”det spelar ju ingen roll på vem eller vad vi röstar, bara vi röstar” (sagt av alla partifärgers företrädare).

    Betänk att makten hela tiden överlever sig själv. Oavsett vem som för stunden innehar den så byter samma makthavare bara plats med varandra. Och deras efterträdare i evighet.

Kommentera

